ĆWICZENIA APARATU ARTYKULACYJNEGO CZYLI GIMNASTYKA BUZI

Jak się bawić?
Usiądźcie z dzieckiem naprzeciwko siebie. Wspólnie wykonujcie ćwiczenia: naprzemiennie wargi w dzióbek i szeroki uśmiech, wymawianie na przemian „ a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej, wciąganie policzków – „ chudy zajączek”, ziewanie – otwieranie buzi najszerzej jak się da, nabieranie powietrza w usta i przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę, oblizywanie wkoło warg przy szeroko otwartych ustach, cmokanie, nadymanie policzków, dotykanie językiem brody i nosa, parskanie, kląskanie, przytrzymanie kredki/ ołówka pod nosem (górną wargą), wysunięcie języka i wykonywanie ruchów wahadłowych od jednego kącika do drugiego (dolna szczęka musi być nieruchomo).
Dmuchanie – możecie użyć waty lub drobno podartych papierków i zdmuchiwać je ze stołu. Dobrą zabawą będzie też tworzenie kolorowej piany – daj dziecku słomkę, niech zanurza po kolei w różnych kubeczkach i mocno dmucha.
Co Ci będzie potrzebne?
Do ćwiczenia dmuchania – wata lub drobno podarte papierki, woda w kilku kubeczkach, farby, płyn do naczyń lub do kąpieli, słomka. A także ołówek lub kredka i dobry nastrój oraz pomysły na śmieszne miny .
Jak przygotować kolorową pianę?
Do kubeczków z wodą wlej płyn do naczyń lub do kąpieli. Do każdego kubeczka dodaj inny kolor farby i wymieszaj.
Dobrej zabawy 

Ćwiczenia oddechowe/utrwalanie czytania sylab

Jak się bawić?
Przygotujcie tacę, sypkie produkty np.ryż, mąkę, płatki owsiane. Na tacy napiszcie pisakiem sylaby, których uczy się dziecko. Następnie wsypcie na tacę przygotowane produkty.
Zadaniem dziecka jest dmuchanie (może być przy pomocy słomki) na tacę tak, aby odkryć i odczytać ukryte sylaby. Powodzenia!

Ćwiczenia oddechowe.

Ćwiczenia oddechowe.
Co nam będzie potrzebne? Słomka, kubek plastikowy lub połowa plastikowej butelki, gumka recepturka, lateksowa rekawiczka. W kubku robimy małą dziurkę, aby włożyć słomkę, na górę kubka nakładamy rękawiczkę, którą związujemy gumką, aby nie spadła z kubka. Zadaniem dziecka jest nadmuchać rękawiczkę. Powodzenia! 😊

Ćwiczenia oddechowe

Zadanie należy do ćwiczeń oddechowych. Usprawnia mięśnie biorące udział w oddychaniu, a także stymuluje aparat artykulacyjny.
Przygotuj: kartkę papieru, pisaki/ kredki, farby, słomkę, stare gazety
Jak się bawić?
Narysuj twarz osoby zaskoczonej lub poproś dziecko o wykonanie takiego rysunku. Zabezpiecz stół starymi gazetami. Nanieś duże krople farb w miejscu, gdzie zaczynają się włosy. Najlepiej użyć farb akwarelowych lub plakatowych z dużą ilością wody. Daj dziecku słomkę i zachęć, aby wydmuchiwało przez nią powietrze tak, aby krople farby zostały rozdmuchane. Zwróć uwagę, by dziecko odpoczywało, aby nie dopuścić do zawrotów głowy. Jak Wam się podoba fryzura stworzona przez powietrznego fryzjera? 😊

Czytanie z obrazkami

Jak się bawić?
Zapraszamy na wspólne czytanie z obrazkami. Jest to ćwiczenie, w którym tekst połączono z małymi obrazkami zastępującymi niektóre słowa. Taka forma ćwiczenia jest przyjemna dla dziecka i umożliwia naukę stosowania poprawnych form gramatycznych. Zadaniem dziecka będzie wypowiedzieć zdania z zastosowaniem właściwej formy. Koniecznie pochwalcie dziecko za wysiłki.
Co ci będzie potrzebne?
Karta pracy

Wędrujące kółka 👄

Przygotuj: słomkę, dwie kartki papieru

Jak się bawić?
Wytnij małe kółeczka z papieru. Na drugiej kartce narysuj koła i połóż ją obok małych kółek. Daj dziecku słomkę i poproś, aby wciągnęło przez nią powietrze w taki sam sposób, w jaki pije napój przez słomkę. Następnie, zachęć dziecko, by za pomocą słomki przenosiło kółeczka w miejsca narysowanych okręgów. Pokaż dziecku, w jaki sposób wykonać zadanie i pochwal je za każde przeniesione kółko.

OPOWIADANIE O CZYNNOŚCIACH

Jak się bawić?
Na początku nazwij każdy obrazek. Następnie poproś dziecko by opowiedziało co widzi na konkretnym obrazku. Jeśli dziecko opanuje nazywanie, możesz stopniowo przejść do zadawania pytań. Co robi? Kto robi? Czym?
Do jednej czynności wykorzystujcie kilka obrazków. Postarajcie się też zwrócić uwagę dziecka, gdy wykonujecie daną czynność w toku codziennych obowiązków domowych. Np. zobacz, zmywam naczynia, tutaj na obrazku pan też zmywa naczynia.

Co będzie potrzebne?
Obrazki czynności aktualnie uczonych się przez dziecko.

Powodzenia

Cienie:

Dopasowywanie poszczególnych obrazków do ich cieni stymuluje lewą półkule mózgu, która jest odpowiedzialna m. in. za mowę. Ponadto zadanie to ćwiczy koncentrację uwagi oraz stymuluję analizator wzrokowy.

Jak się bawić?
Wydrukuj planszę z obrazkami i cieniami, zamieszczoną na naszej stronie. Wytnij elementy. Rozłóż przed dzieckiem cienie obrazków. Daj dziecku jeden obrazek z przedmiotem i poproś o dopasowanie do odpowiedniego cienia- zaczekaj kilka sekund na reakcję. Pomóż dziecku, jeśli widzisz, że ma problem z dopasowaniem. Pochwal je za każdą poprawną reakcję.

OPOWIADANIE HISTORII ZE ZDJĘCIA

Jak się bawić?
Połóż przed dzieckiem cztery obrazki/ zdjęcia i poczekaj aż wybierze obrazek i samo zacznie o nim opowiadać. Jeśli tego nie zrobi, zachęć je do mówienia prosząc by opowiedziało o obrazku. Zadawaj dodatkowe pytania by wyczytać z obrazka jak najwięcej informacji: jaką osoba wykonuje czynność (Co robi?), kto ją wykonuje (Kto myje ręce?), czym wykonuje czynność (Czym myje ręce?), gdzie czynność się odbywa (Gdzie myje ręce?), ile osób wykonuje czynność lub ile osób jest na zdjęciu (Ile osób jedzie na rowerze?), opis wyglądu osoby np.: w co jest ubrana, jaki ma kolor bluzki, co ma na głowie, kto ma niebieski placak.

Co Ci będzie potrzebne?
Drukarka, białe kartki A4, nożyczki, zdjęcia/ obrazki przedstawiające wykonywanie różnych czynności. Po znalezieniu w internecie kolorowych obrazków warto wkleić je na kartkę w takiej wielkości, by szczegóły obrazka były dobrze widoczne.

Ciekawego opowiadania