
Dr Beata Urbaniak
Pedagog specjalny
Szkoleniowiec, wykładowca
Terapeuta i superwizor PLTB
Specjalista ds. zaburzeń ze spektrum autyzmu
Konsultant
Pani Beata Urbaniak ukończyła Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w zakresie pedagogiki specjalnej. Na tejże uczelni uzyskała również tytuł doktora nauk społecznych. Dysertacja „Skuteczność stosowanej analizy zachowania w rehabilitacji dzieci z autyzmem” uzyskała wyróżnienie obu recenzentów, prof. zw. dr hab. Marty Bogdanowicz oraz prof. dr hab. Andrzeja Twardowskiego.
Dr Beata Urbaniak ukończyła również studia podyplomowe: „Wychowanie i terapia osób z autyzmem” (Wyższa Szkoła Humanistyczna im. S. Leszczyńskiego w Lesznie), „Stosowana Analiza Zachowania w terapii osób z zaburzeniami rozwoju” (Uniwersytet SWPS), „Wychowanie przedszkolne” (Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu)
Doświadczeniem zawodowym, które miało bardzo duży wpływ na obecnie prowadzony model terapii, było szkolenie w SORW w Gdańsku, trzymiesięczny staż w Princeton Child Development Institute (USA) oraz pobyty w domach rodzin (Niemcy: Berlin, Poczdam, Monachium; Austria: Parndorf, Baden; Francja: Aigues Mortes). To rodzice oraz ich dzieci nauczyły terapeutkę kładzenia w terapii nacisku na umiejętności funkcjonalne.
Terapeutka odbyła również staże w Domu Pomocy Społecznej dla osób z niepełnosprawnościami w Aachen (Niemcy), ośrodku wczesnej interwencji w Stavanger (Norwegia). Poznała również model pracy z osobami dorosłymi z diagnozą spektrum autyzmu w Eppelheim (Niemcy) a dzięki prezydentowi Word Autism Organisation Paulowi Shattock oraz współpracy z Fundacją Dom Autysty model ESPA w Sunderland (Wielka Brytania). Współpracuje z polskimi ośrodkami: „Krok po Kroku”, „Scolar”, „Szkoły Umiem”.
Dr Beata Urbaniak od 1995r pracuje jako terapeuta i nauczyciel dzieci z niepełnosprawnościami, od roku 2004 jako terapeuta i konsultant dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu na terenie Polski, Niemiec i Austrii, a od 2013 jako terapeuta i superwizor PLTB.
Specjalizuje się w określaniu pierwszych symptomów zaburzeń ze spektrum autyzmu oraz rozwijaniu u dzieci o nietypowym rozwoju zdolności komunikowania się z otoczeniem, w tym kształtowania pierwszych dźwięków mowy, formowania umiejętności kluczowych będących podstawą dalszego rozwoju, rozwijania podstawowych umiejętności społecznych i poznawczych. Przygotowuje dzieci do wprowadzenia w grupę rówieśniczą.
Swoje ponad 25-letnie doświadczenie przekazuje dzieciom w bezpośredniej pracy z nimi, w pracy z ich rodzinami a także poprzez szkolenie terapeutów.
W ramach działalności szkoleniowej i akademickiej uczestniczyła jako prelegent w 12 międzynarodowych konferencjach. Prowadziła szkolenia z zakresu pracy z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w Polsce, Niemczach i Austrii (zajęcia w ramach projektu unijnego ACE).
Jest aktywnym wykładowcą akademickim na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytecie SWPS, Paritätisches Bildungswerk LV Brandenburg, Lebenshilfe Berlin; Institut für Autismusforschung Hans E. Kehrer e.V. (IFA)Jacobs University Bremen. Kontynuuje również działalność szkoleniową.
Ukończone dodatkowe szkolenia: „Wczesne (niemowlęce) symptomy zaburzeń ze spektrum autyzmu oraz innych zakłóceń rozwojowych”, „Praca nad zachowaniami niepożądanymi u osób z upośledzeniem umysłowym i autyzmem”, „Praca metodą M. Montessori”, „Kurs wstępny z pedagogiki zabawy”, „Metoda komunikacji symbolicznej Bliss”, „Alternatywne sposoby komunikacji”, „Warsztaty muzyczne metodą prof. D.Cramera”, „1 stopień Kinezjologii Edukacyjnej Dennisona”, „Praca z oddechem i ciałem”, „Programy aktywności”, „Trening Umiejętności Społecznych”, „Uczenie precyzyjne”, „Od dźwięku do słowa”, „Teoria Ram Relacyjnych”.
Publikacje:
- Chróst, M.; Urbaniak, B. (2003) Doświadczenia w stosowaniu terapii behawioralnej Oddziału dla Dzieci z Autyzmem w Poznaniu W: red. Rybicka M. Terapia behawioralna osób z autyzmem – wybrane zagadnienia, SPOA, Gdańsk
- Chróst, M.; Urbaniak, B. (2005) Jak zorganizować czas dziecka w domu? – Plany aktywności W: red. Twardowski A. Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Poznań
- Urbaniak, B. (2006) Adaptive Behaviour Analysis (ABA) im Therapiezentrum für autistische Kinder in Poznan (Polen) W: Schirmer B. Psychotherapie und Autismus, Deutsche Gesellschaft für Verhaltenstherapie, Tübingen (Humboldt Universität: Referat wygłoszony na: 14. Kongress für Klinische Psychologie, Psychotherapie und Beratung, Humboldt Universität – Berlin 2004)
- Urbaniak, B. (2006) Den Übergang in die Schule gestalten. Das Programm des Therapiezentrums Poznan. W: Figura, J., Friedsam, P., Heuel, J., Lang, P., Schirmer, B.: Autismus und Schule vds, Landesverband Berlin, Berlin
- Urbaniak, B. (2010) Zaburzenia z autystycznego spektrum W: red. Jakoniuk- Diallo A., Kubiak H. O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością? Difin SA, Warszawa (Publikacja wyróżniona przez Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza Nagrodą Zespołową III Stopnia)
- PUBLIKACJA KSIĄŻKOWA: Urbaniak, B.; Schirmer, B. (2012) Die Frühförderung bei Kindern mit Autismus- Spektrum-Störung Weidler Verlag
- Urbaniak, B. (2014) Zrozumieć i pomóc osobom z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Materiały pokonferencyjne, Leszno 2014
- PUBLIKACJA KSIĄŻKOWA: Urbaniak, B. (2017) Applied Behavior Analysis (ABA) in der Therapie von Kindern mit Autismus, Kohlhammer