ĆWICZENIA APARATU ARTYKULACYJNEGO – ODGRYZANIE, GRYZIENIE, PRZEŻUWANIE POKARMÓW STAŁYCH 🍕

Jak się bawić?

Odpowiednia konsystencja posiłków jest jednym z czynników, które sprzyjają prawidłowemu rozwojowi mowy u dzieci. Odgryzanie, gryzienie, przeżuwanie pokarmów o stałej konsystencji to podstawowe ćwiczenia aparatu artykulacyjnego dziecka. Dzisiejsze zadanie polegać będzie na praktycznych ćwiczeniach narządów mowy. Wybierzcie wspólnie z kuchni kilka owoców, bądź warzyw. Należy je dokładnie umyć i obrać, tak by były gotowe do spożycia. Polecamy pokroić je w słupki, paski, większe kawałki, tak by dziecko mogło swobodnie chwytać je ręką i próbować. Pamiętajcie, że odgryzanie marchewki, gryzienie jabłka, czy żucie skórki od chleba wpływa na prawidłowe połykanie pokarmów, ułożenie zębów i żuchwy, a także prawidłowe ruchy języka co za tym idzie wspiera prawidłowy rozwój mowy Waszego dziecka.

Smacznego 

IMITACJA WERBALNA

Jak się bawić?

Zaobserwuj, czym bawi się Twoje dziecko. Dołącz do jego zabawy. Od czasu do czasu weź zabawkę, którą się bawi lub inną, która jest dla niego równie atrakcyjna. Gdy zauważysz, że Twoje dziecko chciałoby dostać zabawkę, którą masz poproś je o powtórzenie wybranego przez Ciebie dźwięku. Może to być samogłoska (A,E,I,O,U,Y), sylaba (np. z M,B,P,D,T) lub wyraz, którego uczy się mówić Twoje dziecko. Jeśli dziecko spontanicznie nie powtórzy po Tobie dźwięku, spróbuj ponownie poprosić je o powtórzenie. Gdy tylko uda mu się powtórzyć dźwięk (choćby samą jego melodię) daj dziecku zabawkę, którą chciało się bawić.

Co będzie Ci potrzebne?
Tak naprawdę możesz wykorzystać wszystko, co lubi Twoje dziecko!

Powodzenia! 

Ćwiczenia słuchowe 👂 – odgłosy

Jak się bawić?

Usiądźcie razem z dzieckiem wygodnie. Możecie skorzystać z proponowanej przez Nas strony internetowej z dźwiękami (http://www.xn--odgosy-5db.pl/) lub wykorzystać przedmioty wydające dźwięk, które macie w domu. Zadanie polega na słuchaniu nagrań z różnymi odgłosami i odgadywaniu co to może być. Zacznijcie od odgłosów z życia codziennego, które dziecko zna najbardziej, by potem przejść do lubianych przez większość dzieci odgłosów zwierząt. Po odsłuchaniu i odgadnięciu dźwięku spróbujcie razem powtórzyć dźwięk.

Powodzenia! 

Ćwiczenia artykulacyjne 👄

Jak się bawić?

Usiądź lub stań naprzeciwko dziecka. Możecie też wykonywać te zadania wspólnie siedząc przed lustrem. Zrób jedną z proponowanych minek i poproś, aby Twoje dziecko ją powtórzyło. Poczekaj na reakcję dziecka. W razie trudności podpowiedź mu jak zrobić konkretną minkę. Pamiętaj, żeby obdarowywać dziecko radosnymi pochwałami, gdy tylko uda mu się wykonać to zadanie! 

Powodzenia! 

ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE – MINKI – SZEROKI UŚMIECH BEZ ZĘBÓW 😊

ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE – MINKI – SZEROKI UŚMIECH Z ZĘBAMI 😁

ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE – MINKI – BALONIKI Z POLICZKÓW 😗

ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE – MINKI – ZIEWANIE 🥱

ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE – MINKI – JĘZYK DO NOSA 😋

ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE – MINKI – JĘZYK DO BRODY 😛

ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE – MINKI – CAŁUSKI 😘

ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE – MINKI – SZEROKO OTWARTA BUZIA 😃

Ćwiczenia oddechowe – słomki i pompony

Jak się bawić? 🤪

Usiądź z dzieckiem przy stoliku lub na podłodze. Wybierzcie swoje ulubione kolory słomek i pomponów, jeżeli ich nie macie to zróbcie razem kuleczki
z kawałków chusteczki higienicznej. Pokaż dziecku jak można przesuwać pomponiki za pomocą powietrza wydmuchiwanego przez słomkę. Jeżeli to za trudne możecie spróbować dmuchać bez słomek prosto na rozrzucone kuleczki. Aby zabawa była fajniejsza zróbcie wyścigi, kto pierwszy przesunie pomponik/kuleczkę w określone wcześniej miejsce. Dla urozmaicenia możecie też wykorzystać rolki po papierze toaletowym i zrobić tunele przez które muszą przedostać się kuleczki. Do przemieszczania pomponów/kuleczek używajcie tylko powietrza, a nie rączek 😉

Co będzie Ci potrzebne?
pomponiki/chusteczki, słomki, rolka po papierze

Powodzenia! 😊