Ćwiczenia umiejętności matematycznych

Ćwiczenia umiejętności matematycznych
Co nam będzie potrzebne? Pisak i kartki, z których możemy wyciąć dowolne kształty np. owal, kwadrat . Wycięte kształty rozcinamy. Na jednej połowie piszemy cyfrę, na drugiej połowie odpowiednia ilość kołek.
Zadaniem dziecka jest dopasowanie cyfry do odpowiedniej ilości kołek.

Puzzle- sylaby

Puzzle- sylaby
Co nam będzie potrzebne? Wycięte koła z kolorowych kartek i pisak.
Zadaniem dziecka jest połączenie rozcietych kół, oraz przeczytanie sylab. Powodzenia!

Dopasowywanie

Dopasowywanie
Co nam będzie potrzebne? 3 tekturowe rolki, drewniane patyczki np.po lodach i pisak. Na rolkach narysujcie różne figury geonetryczne, wzorki lub szlaczki. Takie same narysujcie na patyczkach. Zadaniem dziecka jest dopasowanie patyczków i wrzucenie ich do odpowiedniej rolki. Miłej zabawy!

Zwierzaki i owoce

Jak się bawić?
Połóż przed dzieckiem kartki z dwoma kategoriami np.: zwierzęta (żyrafa, kot) oraz owoce
(truskawka, banan). Obok połóż wycięte i pomieszane obrazki z obu kategorii. Weź do ręki
obrazek, poproś by dziecko nazwało przedmiot (to także świetne ćwiczenie na naukę
rzeczowników) i dopasowało do odpowiedniej kategorii. Niech przyklei obrazek na właściwej
kartce.
Kartki z przyklejonymi kategoriami wpinajcie w segregator, w wolnej chwili, dla utrwalenia
oglądajcie wspólnie obrazki z wybranej kategorii i nazywajcie.
Jak przygotować zadanie?
Po znalezieniu zdjęć przedmiotów z danej kategorii, dwa z nich wklej na kartce A4 od góry i
wydrukuj. Pozostałe obrazki wydrukuj osobno i wytnij (lub daj dziecku do wycięcia).
Co Ci będzie potrzebne?
Drukarka, białe kartki A4, nożyczki, klej, segregator A4, zdjęcia/ obrazki przedmiotów z różnych
kategorii np.: łazienka/ mycie się, kuchnia (naczynia, garnki, sztućce), spanie, warzywa, owoce,
jedzenie, picie, ubrania, zabawki, części ciała, pojazdy, instrumenty, zwierzęta, ptaki, kwiaty,
nabiał, przedmioty kwadratowe, okrągłe i trójkątne.
Dobrej zabawy 🙂

Identyfikowanie i wskazywanie czynności

Jak się bawić?
Ćwiczenie dotyczy identyfikowania i wskazywania czynności. Rodzic pokazuje obrazek i nazywa czynność. Powtarza to z obrazkiem obok. Następnie dziecko poprzez wskazanie odpowiada na pytanie zawarte na naszej karcie pracy.
Co ci będzie potrzebne?
Nasza karta pracy

Słomki

Jak się bawić?
Ćwiczenie wykluczania ze zbioru pozwala na rozwijanie logicznego myślenia, stymuluje analizę wzrokową oraz uwagę.
Proponujemy bardzo prostą wersję ćwiczenia, świetną właśnie dla najmłodszych dzieci. Wybierz kilka słomek w jednym kolorze oraz jedną w innym. Przetnij na mniejsze kawałki. Możesz też wykorzystać liczmany lub kolorowe patyczki. Zadaniem dziecka jest odkryć i wskazać, która słomka różni się od pozostałych, a przez to nie pasuje. Wersją trudniejszą może być np.: użycie rurek tylko w jednym kolorze, spośród których jedna będzie różniła się wielkością.
Co ci będzie potrzebne?
Liczmany lub kolorowe patyczki lub kolorowe słomki, nożyczki (do przecięcia słomek).

Magiczne słowa

Uczenie używania zwrotów grzecznościowych, wprowadza dziecko w świat zasad społecznych i prawidłowości funkcjonowania z drugim człowiekiem. Warto przy każdej okazji zwracać uwagę dziecka na odpowiednie posługiwanie się „magicznymi słowami”

Przygotuj: wydrukowaną planszę zamieszczoną na naszej stronie, nożyczki, klej.

Jak się bawić?
Połóż przed dzieckiem planszę i wspólnie z nim przeczytaj zwroty grzecznościowe. Zapytaj, kiedy posługuje się nimi. Następnie poproś o opowiedzenie, co widzi na obrazkach przedstawiających określone sytuacje i który ze zwrotów będzie najbardziej odpowiedni. Zachęć dziecko do wycięcia zwrotów grzecznościowych i przyklejenia ich w odpowiednie miejsca.

SEKWENCJE

Jak się bawić?
Rozłóż przed dzieckiem obrazki w układzie ABABAB, następnie poproś je by pod spodem dopasowało obrazki dokładnie tak samo, rozpoczynając od lewej strony. W drugim etapie rozłóż przed dzieckiem obrazki, omijając przedostatni. Następnie poleć dziecku dopasować odpowiedni obrazek w lukę. W trzecim etapie rozpocznij sekwencję w układzie ABABAB układając pierwsze trzy obrazki. Następnie poproś dziecko by dokończyło sekwencję.
Co będzie potrzebne?
Jeden zestaw 6 identycznych obrazków, drugi zestaw 6 identycznych obrazków, różnych od pierwszego.
Powodzenia!

ŚLADAMI SAMOCHODU

Zanim dziecko nauczy się kreślić linie i rysować, powinno przejść etap przygotowujący do tych czynności. Podpowiadamy, jak zrobić to w domowych warunkach.
Aby nauczyć dziecko kontroli prowadzenia ruchu i poczuć się sprawczym w działaniach twórczych, można wykorzystać zabawkowe autko.

Przygotuj: dużą, białą kartkę (min. format A4), zabawkowy samochodzik, farbę.

Jak się bawić?
Połóż na podłodze białą kartkę. Wylej trochę farby i pokaż dziecku, w jaki sposób zanurzać w niej samochodzik. Zadaniem dziecka jest prowadzenie ręką autka tak, aby zostawiało ono ślady kół. Zadanie to przygotowuje do kreślenia linii prostej pionowej, poziomej i skośnej. Zwróć uwagę, by dziecko nie wyjeżdżało samochodem poza obszar kartki. Możesz również narysować drogę po której pojedzie samochód.