Ćwiczenia umiejętności matematycznych

Ćwiczenia umiejętności matematycznych
Co nam będzie potrzebne? Pisak i kartki, z których możemy wyciąć dowolne kształty np. owal, kwadrat . Wycięte kształty rozcinamy. Na jednej połowie piszemy cyfrę, na drugiej połowie odpowiednia ilość kołek.
Zadaniem dziecka jest dopasowanie cyfry do odpowiedniej ilości kołek.

Puzzle- sylaby

Puzzle- sylaby
Co nam będzie potrzebne? Wycięte koła z kolorowych kartek i pisak.
Zadaniem dziecka jest połączenie rozcietych kół, oraz przeczytanie sylab. Powodzenia!

Dopasowywanie

Dopasowywanie
Co nam będzie potrzebne? 3 tekturowe rolki, drewniane patyczki np.po lodach i pisak. Na rolkach narysujcie różne figury geonetryczne, wzorki lub szlaczki. Takie same narysujcie na patyczkach. Zadaniem dziecka jest dopasowanie patyczków i wrzucenie ich do odpowiedniej rolki. Miłej zabawy!

Cyferki

Jak się bawić?
Przygotujcie wszystkie potrzebne materiały (kartki, kolorowe druciki/sznurki, pompony, pisaki) i usiądźcie razem na dywanie. Rodzic demonstruje dziecku każdą kolejną cyfrę i wspólnie z dzieckiem zapisują ją za pomocą wygięcia drucika lub sznurka. Tak samo tworzymy wszystkie cyfry od 1 do 5 wspólnie z dzieckiem. Po stworzeniu wszystkich cyfr układamy je kolejno obok siebie na dywanie i prezentujemy wspólne dzieło 😉 Zadanie można rozszerzyć o stworzenie zbioru adekwatnego do zapisanej cyfry za pomocą kolorowych pomponików lub narysowanych kropeczek, bądź stempelków.

Co Ci będzie potrzebne?
Kartki, druciki/sznurek, pisaki, stempelki, pomponiki

Powodzenia 😉

Omawianie obrazka

Jak się bawić?
Ćwiczenie z omówieniem obrazka rozwija twórczość i kreatywność oraz wspiera pamięć i logiczne myślenie.
Zaprezentuj dziecku nasz obrazek. Dziecko wskazuje i nazywa widoczne przedmioty oraz czynności. Następnie rodzic zadaje kolejne zadania do wykonania:
1. Wymień 4 (lub więcej w zależności od funkcjonowania dziecka) przedmioty znajdujące się w twoim pokoju.
2. Opowiedz co mogło wydarzyć się wcześniej oraz co może wydarzyć się później?
Co ci będzie potrzebne?
Nasz obrazek

Wędrujący kapsel

Jak się bawić?
Do tej zabawy niezbędne są dwie osoby. Jedna osoba steruje kapslem/nakrętką a druga ten kapsel przemieszcza po planszy.
Usiądźcie z dzieckiem przy stole. Omów role, jakie można wybrać w tej zabawie. Niech dziecko dokona wyboru: czy będzie sterować kapslem/nakrętką czy będzie się poruszać po planszy. Dobrym pomysłem jest też zamiana ról po zakończeniu zabawy. Dziecko umieszcza kapsel na dowolnym miejscu na planszy. Osoba steruje kapslem poprzez komunikaty: do góry, w lewo, w prawo, na dół. Druga osoba przemieszcza przedmiot po planszy zgodnie z wytycznymi: do góry, na dół, w prawo, w lewo. Kiedy kapsel wyjdzie poza planszę – osoba mówi „Koniec”.
Co ci będzie potrzebne?
Plansza, kapsel lub nakrętka od napoju.

Łączenie cech

Kodowanie, czyli łączenie dwóch cech jest zadaniem wdrażającym w myślenie logiczne. Dzięki temu ćwiczeniu, stymulowana jest zarówno analiza i synteza wzrokowa, koncentracja uwagi oraz pamięć. Dziecko odkrywa zasadę łączenia dwóch cech obrazków i uczy się myśleć przez analogię, co przygotowuje je do nauki umiejętności matematycznych.

Przygotuj: wydrukowane plansze, nożyczki.

Jak się bawić?
Wytnij tabelki z cechami oraz kwadraty z obrazkami. Zacznij od jednej planszy. Rozłóż przed dzieckiem wycięte elementy i wskaż palcem kolor i kształt. Zachęć dziecko do dopasowania odpowiedniego elementu. Możesz zwiększyć poziom trudności, rozkładając przed dzieckiem dwie tabelki i odpowiadające im obrazki.

PISANIE LITER/SŁÓW

Jak się bawić?
Najpierw napisz na kartce papieru lub tablicy litery znane dziecku. Następnie wspólnie je nazwijcie. Później, zachęć dziecko by spróbowało odwzorować napisaną przez Ciebie literę. Jeżeli dziecko ma z tym trudności, możesz narysować jeden element litery i poprosić o dokończenie przez dziecko litery. Dobrym pomysłem będzie również prowadzenie dłoni dziecka. W pierwszej kolejności polecamy pisaki i kredki, które nie wymagają dużego nacisku dłoni. Później stopniowo można przechodzić do zwykłych kredek, ołówków i długopisów.
Co będzie potrzebne?
Kartka papieru/tablica zmazywalna, pisak/kredka/ołówek.
Dobrej zabawy!

ŚLADAMI SAMOCHODU

Zanim dziecko nauczy się kreślić linie i rysować, powinno przejść etap przygotowujący do tych czynności. Podpowiadamy, jak zrobić to w domowych warunkach.
Aby nauczyć dziecko kontroli prowadzenia ruchu i poczuć się sprawczym w działaniach twórczych, można wykorzystać zabawkowe autko.

Przygotuj: dużą, białą kartkę (min. format A4), zabawkowy samochodzik, farbę.

Jak się bawić?
Połóż na podłodze białą kartkę. Wylej trochę farby i pokaż dziecku, w jaki sposób zanurzać w niej samochodzik. Zadaniem dziecka jest prowadzenie ręką autka tak, aby zostawiało ono ślady kół. Zadanie to przygotowuje do kreślenia linii prostej pionowej, poziomej i skośnej. Zwróć uwagę, by dziecko nie wyjeżdżało samochodem poza obszar kartki. Możesz również narysować drogę po której pojedzie samochód.

 

Układanka z klocków 🧩

Układanka z wykorzystaniem klocków uczy dziecko dopasowywania poszczególnych części obrazka. Jest świetnym ćwiczeniem stymulującym percepcję wzrokową.

Przygotuj: klocki, wycięte kształty lub obrazek z małą liczbą elementów.

Jak się bawić?
Potnij kształty/ obrazek poziomo na dwa lub trzy elementy. Poszczególne elementy przyklej do klocków. Złóż je w całość i pokaż dziecku. Następnie rozłóż klocki i poproś dziecko, by ułożyło obrazek.