Przedstawianie siebie – trening umiejętności społecznych

Czy nasze Dziecko – w sytuacji, gdy wchodzi w grupę nowych dzieci lub gdy w otoczeniu pojawia się nowe dziecko, podchodzi do niego, skupia jego uwagę na sobie (np. poprzez powiedzenie: „Cześć”, przedstawia się imieniem, pyta, czy może dołączyć do zabawy lub zaprasza do wybranej przez siebie zabawy (np. plac zabaw, nowa grupa przedszkolna)? –Czytaj dalej ⟶

Mówienie „nie wiem” – – trening umiejętności społecznych

Czy nasze Dziecko / Osoba Dorosła w sytuacji, gdy rozumie pytanie, ale nie zna odpowiedzi, nie milczy tylko mówi: „Muszę pomyśleć”, „Nie wiem”, „Nie potrafię odpowiedzieć”, „Nie wiem, co wybrać?”, dając w ten sposób rozmówcy sygnał, że nie ignoruje go? Przykładowo: Nie milczy, gdy usłyszy pytanie: „Ile par skarpetek ma Twój tata?”, „Jak nazywa sięCzytaj dalej ⟶

Dopytywanie, gdy w rozmowie pojawia się coś niezrozumiałego – – trening umiejętności społecznych

Dziecko / Osoba Dorosła: – Informuje, że nie rozumie w sytuacji, gdy druga osoba udzieliła instruktażu, używając skomplikowanych konstrukcji zdaniowych. Prosi o wyjaśnienie – Informuje, że nie rozumie w sytuacji, gdy druga osoba udzieliła instrukcji do znanego zadania, ale używając obcojęzycznych słów. Prosi o wyjaśnienie. – Informuje, że nie rozumie w sytuacji, gdy druga osobaCzytaj dalej ⟶

Kończenie rozmowy – – trening umiejętności społecznych

Sprawdzamy i uczymy kolejnej umiejętności społecznej. Czy nasze Dziecko (Osoba Dorosła) potrafi zakończyć rozmowę adekwatnie do sytuacji? – Jeśli ma coś innego do zrobienia, kończy rozmowę na przykład poprzez zwrot „Oj, muszę …”, „Sorki, mama kazała mi ….” , „Jest już późno, a ja muszę jeszcze …” – Jeśli się śpieszy, kończy rozmowę na przykładCzytaj dalej ⟶

Włączanie się do rozmowy (trening umiejętności społecznych)

Sprawdź kolejną umiejętność a jeśli Dziecko / Osoba Dorosła jej nie posiada – ucz ! Dziecko / Osoba Dorosła: wsłuchuje się w temat rozmowy a następnie wykonuje ciąg czynności: – podchodzi do rozmówców – czeka, aż któryś z rozmówców na niego spojrzy lub czeka, aż nastąpi pauza w rozmowie, – włącza się w rozmowę (np.Czytaj dalej ⟶

Trening Umiejętności Społecznych – rozpoczynanie konwersacji

Czy nasze dziecko: – zadaje osobie pytanie odnośnie wykonywanej przez nią czynności: „Co …?” / „Jak…?” / „Gdzie ..?” itp. (Przykładowe sytuacje: jesz obiad razem z koleżanką; ktoś gra na Ipad; ktoś ma koszulkę ze Shrekiem; kolega układa wielką wieżę) – zadaje osobie pytanie: „Co …?” / „Jak…?” / „Gdzie…?” odnośnie zdarzenia, które miało jużCzytaj dalej ⟶

Trening Umiejętności Społecznych – rozmowa naprzemienna

Dzisiaj sprawdzamy umiejętność zastosowania zasada odwzajemniania wypowiedzi lub pytania Czy nasze Dziecko: – odpowiada „Cześć” na hasło: „Cześć”? – zapytane: „Jak się masz?” udziela odpowiedzi a następnie zadaje to samo pytanie: „A Ty, jak się masz?” – zapytane: „Co jesz?” udziela odpowiedzi a następnie zadaje to samo pytanie: „A Ty, co jesz?” – zapytane: „CoCzytaj dalej ⟶

Trening Umiejętności Społecznych – umiejętność podtrzymywania rozmowy

Czy nasze Dziecko: – podczas zabawy z nami pytania, aby dowiedzieć się, jaki przedmiot jest ukryty w pudełku/ w worku? – podczas zabawy w „Who is who?” zadaje pytania, aby dowiedzieć się, o jaką osobę chodzi w grze? – potrafi w zabawie przeprowadzić wywiad ze „znaną osobą”? (Dla podtrzymania konwersacji zadaje w odpowiednich momentach różneCzytaj dalej ⟶

Kolejny interesujący nas obszar z zakresu umiejętności społecznych – Trzymanie się tematu rozmowy

Nasze dziecko: – zadaje pytanie: „Kto …?” do komentarza rozmówcy odnośnie znanego, widzianego w danym momencie przedmiotu – zadaje pytanie: „Kto …?” do komentarza rozmówcy odnośnie zdarzenia na zdjęciu – zadaje pytanie: „Kto …?” do komentarza rozmówcy odnośnie zdarzenia z przeszłości – zadaje pytanie: „Co …?” do komentarza rozmówcy odnośnie znanego, widzianego w danym momencieCzytaj dalej ⟶

Trening Umiejętności Społecznych

1. umiejętności komunikacyjne – umiejętności konwersacyjne – ton głosu Twoje dziecko: Utrzymuje prawidłowy ton głosu, gdy ma przekazać wiadomość koledze/ koleżance (w pomieszczeniu jest cicho). Utrzymuje prawidłowy ton głosu, gdy ma przekazać wiadomość koledze/koleżance (w pomieszczeniu rożne osoby rozmawiają). Utrzymuje prawidłowy ton głosu, gdy ma przekazać wiadomość koledze/ koleżance na placu zabaw. Utrzymuje prawidłowy tonCzytaj dalej ⟶